§ 1. NAVN, HJEMSTED OG FORMÅL
Navn: Rørvig Bådelaug, stiftet den 11. januar 1991
Hjemsted: Klubhuset på havnen, Toldbodvej 87, 4581 Rørvig. Postadresse: Formandens adresse.
Foreningens formål er:
- at virke for medlemmernes interesse i aktiviteter på vandet.
- at fremme et godt samarbejde mellem foreningens medlemmer og havnemyndighederne.
- at fremme de maritime interesser på Rørvig Havn.
- at give foreningens medlemmer lejlighed til socialt samvær i foreningens lokaler.
§ 2. MEDLEMSFORHOLD
a) Medlemskab: Kan opnås for personer, der er interesserede i foreningens formål og sker ved henvendelse til bestyrelsen, der vil behandle ansøgningen på førstkommende bestyrelsesmøde. Her fordres simpelt flertal for optagelsen.
b) Kontingent: Det årlige kontingent og indmeldelsesgebyr fastsættes af den ordinære generalforsamling for det efterfølgende år. Kontingentet betales i marts og skal være betalt senest 8 dage før den ordinære generalforsamling for at fastholde stemmeret på denne. Er kontingentet ikke betalt inden udgangen af marts måned, betragtes medlemmet som udmeldt og indmeldelsesgebyret tabt.
c) Udmeldelse: Skal normalt ske ved skriftlig henvendelse til foreningens formand.
d) Udelukkelse: Et flertal i den samlede bestyrelse kan vedtage at udelukke et medlem fra foreningens klubhus og arrangementer i en periode eller for bestandigt, hvis bestyrelsesflertallet mener, at medlemmet modarbejder foreningens interesser, udviser dårligt sømandskab, eller efter påtale ikke overholder husordenen i foreningens klubhus. En udelukkelse for bestandig skal behandles på en ekstraordinær generalforsamling senest 4 uger efter beslutningen er taget i bestyrelsen. 2/3 af de fremmødte medlemmer kan her beslutte at ekskludere medlemmet.
§ 3. GENERALFORSAMLINGER
Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed, hvor medlemmer der har betalt kontingent rettidigt har adgang.
a) Ordinær generalforsamling: Afholdes hvert år inden udgangen af marts med følgende dagsorden:
1. Valg af dirigent
2. Valg af 3 stemmetællere
3. Formandens beretning
4. Godkendelse af det reviderede regnskab, samt fastsættelse af kontingent
5. Indkomne forslag
6. Valg af formand (for 2 år)
7. Valg af medlemmer til bestyrelsen
8. Valg af 1. og 2. suppleant til bestyrelsen (for 1 år)
9. Valg af 2 revisorer og 1. og 2. revisorsuppleant (for 1 år)
10. Valg til Havneråd
11. Eventuelt.
Indkaldelse til generalforsamling skal ske skriftligt med brev til medlemmerne med mindst 2 ugers varsel, samt ved opslag i klubhuset. Indkaldelsen skal indeholde oplysning om tid, sted, og dagsorden samt det reviderede regnskab, som skal være godkendt af en registreret revisor. Forslag, der ønskes behandlet, skal fremsendes skriftligt til formanden og være denne i hænde senest 1 uge før generalforsamlingen (se dog frist vedr. § 5).
b) Afvikling af generalforsamlingen: Den valgte dirigent leder generalforsamlingen, så den kan gennemføres i god ro og orden. Dirigenten sikre sig ligeledes, at der bliver ført protokol over generalforsamlingens beslutninger.
c)Afstemninger: Foregår ved håndsoprækning, med mindre dirigenten fastsætter en skriftlig afstemnings- eller valgprocedure. Et medlem kan også forlange skriftlig afstemning. Beslutninger træffes ved simpelt flertal blandt de tilstedeværende medlemmer, hvis ikke andet er angivet i vedtægterne. Ved stemmelighed forkastes forslaget. Hvert fremmødte medlem kan stemme med 1 fuldmagt.
d)Brugerrådet: Generalforsamlingen vælger for den kommende periode 1 medlem af Brugerrådet blandt Bådelaugets medlemmer. Perioden er for 2 år.
e)Ekstraordinær generalforsamling: Afholdes når et flertal i bestyrelsen finder anledning dertil, eller hvis 1/5 af medlemmerne kræver dette. Her kan kun behandles den sag, der har foranlediget indkaldelsen samt eventuelle ændringsforslag til denne.
§ 4. BESTYRELSEN
a) Valg og sammensætning:
Foreningens interesser og daglige ledelse varetages af en bestyrelse bestående af den generalforsamlingsvalgte formand, valgt for 2 år ,samt 4 medlemmer ligeledes valgt for 2 år ad gangen. Alle valg gælder således, at der afgår 3 medlemmer i lige årstal og 2 medlemmer i ulige årstal, dog således at formand og næstformand ikke er på valg samme år. Indtræder en suppleant i perioden, indgår suppleanten i det udtrådte bestyrelsesmedlems valgperiode. Bestyrelsesmedlemmer kan genvælges. Mindst 3 af bestyrelsens medlemmer skal så vidt muligt være bådejere. Formanden skal have fast bopæl i Odsherred kommune (tidligere Nykøbing-Rørvig kommune). Alle valgte poster er ulønnede, bestyrelsen er dog bemyndiget til at fastsætte et vederlag til kassereren.
b) Konstituering og forretningsorden: Bestyrelsen konstituerer sig med næstformand, sekretær, kasserer og menigt bestyrelsesmedlem.
Formanden tegner foreningen udadtil. Modtager og besvarer alle henvendelser til foreningen og forelægger disse for den øvrige bestyrelse. Formanden indkalder til møderne, leder disse og foranlediger de vedtagne beslutninger udført.
Næstformanden træder i formandens sted, hvis denne har forfald.
Kassereren fører foreningens regnskab og medlemskartotek, opkræver kontingent og betaler de til foreningen indgåede regninger. Forelægger det årlige, reviderede regnskab til godkendelse på den ordinære generalforsamling. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Sekretæren fører protokol/udarbejder beslutningsreferat over bestyrelsens beslutninger.
Tegningsret: Formand/næstformand og kasserer i fællesskab.
Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 af dens medlemmer er til stede. Ved indstilling om eksklusion skal det dog være et flertal i den samlede bestyrelse. Sagerne afgøres ved simpelt flertal. I tilfælde af stemmelighed udgør formandens eller dennes stedfortræder udslaget. Bestyrelsen fastlægger selv sin forretningsorden, ligesom den er ansvarlig for udarbejdelse og revidering af Husordenen for foreningens klubhus, og skal sikre at den efterleves.
§ 5. VEDTÆGTSÆNDRINGER
Forslag til vedtægtsændringer forelægges en generalforsamling. Et sådant forslag skal forinden være behandlet i bestyrelsen og udsendes sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen. Ethvert forslag skal derfor være formanden skriftligt i hænde senest den 1. februar Det fremlagte forslag er vedtaget, såfremt 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer herfor.
§ 6. OPLØSNING AF FORENINGEN
Foreningens opløsning kan kun vedtages af en generalforsamling, indkaldt med dette formål, når ¾ af foreningens medlemmer er til stede og ¾ af de fremmødte stemmeberettigede stemmer herfor.
Hvis der ikke er mødt ¾ af medlemmerne indkaldes der til endnu en generalforsamling, hvor beslutning om opløsning tages af ¾ af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer. Generalforsamlingen træffer beslutning om anvendelse af foreningens aktiver ved simpelt flertal.
Disse vedtægter erstatter vedtægterne fra den stiftende generalforsamling den 11.01. 1991 med ændringer på generalforsamlingen den 19.02.1999 og generalforsamlingen 23. 2. 2001, og generalforsamlingen 26. 2.2004 samt generalforsamlingen den 25.2.2005.
Således vedtaget på generalforsamlingen den 28. marts 2008.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar